tulisn gerak2

Raihlah ilmu, dan untuk meraih ilmu belajarlah untuk tenang dan sabar.

Saturday, 25 August 2012

NYANYOK

FUYOO??? BNYKNYE SARANG DAN DEBU2 KAT BLOG AQ NIH... TAKPE2 LPS BALEK WAJEB NNTY AQ BERSIHKAN..BNYK SENANYER AQ NAK CITER..HURM... BUAD SEMENTARA WAKTU NI AQ WAT BACKGROUND SIMPLE JE CAMNI..

SIAP AA KO BLOG NNTY AQ KERJAKAN KO!^^

Friday, 16 March 2012

Shutting All Out!!

I cried out 

no one heard me,

I held out my hand

no one came to grab it

and so I sink

I'll go into my cave

shutting all out!!!

My apologies for the person that I am ..

My apologies for being the friend that I was ....

My apologies for everything .


Thursday, 15 March 2012

DENGARLAH WAHAI PEMBACA.........

SEgan Bila Tangan Lebih laju membuka laptop,
dari membuka kitab Allah, dari study..

Segan bila mata lebih seronok melihat cerita,

Segan bila kaki lebih cepat ke Mall,
dari melangkah ke masjid..

Segan bila mulut asyik bercerita,dari berzikir mengingati Allah

Segan bila telinga lagi seronok mendengar lagu yang menyeronokkan jiwa..
berbanding mendengar ayat-ayat Allah..

Terasa segan..
bila ditimpa musibah atau masalh..
terus mencari manusia untuk mengadu..bukannya DIA..

Segannya bila ada ujian,mulut laju merungut,
bukannya cepat-cepat menenangkan diri  dengan kalimah Allah

Segan bila hati lagi laju mencari cinta manusia..
dari mencari Ilahi..
segan bila diri sering diperingatkan tetapi masih begitu..

SEGAN DENGAN DIA YANG MAHA MELIHAT.
SEGAN DENGAN DIA YANG MAHA MENGERTI,
SEGAN DENGAN DIA YANG MAHA MEMAHAMI,
SEGAN DENGAN DIA YANG MAHA PENGAMPUN..

"Ya Allah jadiKAN AKU hamba yang sentiasa bersangka baik pada Mu dan sentiasa bersyukur atas anugerah pemberianMu"... 

Amin...
nOTHING mUch to say... sentiasalah  muhasabah diri ini....~

Tuesday, 13 March 2012

TAKDE IDEA

HOHoiii... Assalamualaikum sume!!

Aq senanyer x taw ar nak post pe..idea x dtg slme bbrape ari ni..igt nak buad post pasal RAPUNZEL VS WWE.. hurm..tp ttbe lak tadi INTAN SURIANY call, masaaalah aa..haha...ade omwek la plak,. patot aa aq rse rilek semacam je kt umah ni.. nak taw x omwek nye ape???ha.. FOLIO !!! uwa!! kene wat folio novel PAPA tu..err...KZ giler aq! xpe2....tenet ade..kopipest je aa..haha..k ah... t idea da betimbon t aq post aa.. sabar ekk? CHAW~~

NI nk share cket gamba pinky2 yg membuadkn org yg elergic pink nak muntah...

comel x??

ni aq edit mmg burok.. kalo msok redaks sah kene pecat..

aq mmg suke kumpol gamba2 ceni.. xtw ar nape..

org tua2 kate x elok angkat kaki camtu...aq x tw ar nape.. so,,jgn buad ea..


ntah cuti ni bosan semacam je.. mungkin sbb x g mane2 kan..slalunye abah bwk g bercuti.. so agk plek cuti ni ..abah busy kot...Khamis minggu dpn lak result SPM kuar..bedebar deba plak..cm aq je yg amek.. x saba nk jumpe batch f5 tonlps.. moge korunk sume 11 A+++ ..AMIN... 





Monday, 6 February 2012

kawan2ku..akhirnya kalian tewas jua~~

Assalamualaikum w.b.t


..Malsnye nak update blog ni..bkn nya xde idea bnyk giler bende aq nak citer   ni.. cume mls nak type jew... haiiiyy...so kalo tgk tajok kt ats ..hurm..opkos la pasal kawan an..kawan...ha ye la kan.skang ni musim HUJAN MATA..HUJAN HIDONG pon ade..

Kalo readers nak tawu baru2 ni kami f4 tlh kehilangan beberapa org jejaka n jejaki yg sngt mantap..mane x sedey.. ramai gak yang tewas time 2(menangis cam budak kecik)..opkosla sedey..menipu ar kalo tak..tp yg peliknye ade gak yg x tewas (aku la tu)..dah la yg pinda tu kwn rapat aq..baby,balqis,obama,jed...sape lagi ha...syarip masahor,berr,labu,patin,debo,bongai la bagai...dowang pegi x kembali plak tu..(ke sambest) ha..jgn pikir len plak doe..



Baby a.k.a Rabiatul Aina a.k.a Birasku 


Subhanallah!!comelnye makhluk ni!!!!!!!!
Hurm...sedap nme der..ni nak citer sikit kenangan aq ngn der..sjk dr porm 1 aq da ditakdirkan 1 dorm ngn der.. pemalu orgnye .lemah lembu..t...mule2 ar..der mmg slalu ar kene kaco nan akak2...yela..kan baby... comel...tyme f1 .aq dok sebelah katil der je..slalu nanges same2 bwh bantal lps light off.. mlm2 ar..haha..ciwek kan kitowang???  mmg homesick thp gaban ar!! setiap ari nak kol stiap ari nk kene teman gi jamban..haha..tp masbuk subuh x pena ar..melampau ar ..baru f1 nak buad *$%^&*B*... kelas pon dulu same ..1 farabi..kelas yg paling ceria tyme tu..slalu gado2..bese ar tu..dengki-mendengki haha..pastu ok ar..kebanyakan f4 yg keco2 skang ni lahir dr kls ni ar..1 al-farabi ..hanani , faracikentot ,syayob, BABY, adilabotak n ramai ar.. hurm..slame 3 ton kite bersame...result pon da gempak.. ttbe baby terpakse berhijrah k skole len..nak taw skola ape.SBPI JEMPOL..*hak3..* ye ar..kt kg. der... tyme der tepon mak der kat asrama,,sume f4 berkerumun...nak ckp ngn mak der..ramay gak la member2 yg menghasut mak der xnk bg B pindah... tp...nak wat cane ..mak der da byr yuran kt skola sane..x kn ar burn camtu je kan..redho je la kitowang... DOWn!!!DOWN!DOWN!!. malam tu..malam terpahit dan terkelatt dlm idop member2 aq termasok aq lahh..tyme tu ade usrah lps maghrib.. sume busy dok thn air mata ..baru je nak ttp majlis n angkat punggung,, ttbe ade sore sumbang menjerit,,,,PERHATIAN KPD SUME F4 BABY DAH NAK PINDAH!!!!!! CPT TURUN!!!!!! !huh! aspuri yg ketike itu sunyi belake cam cenkerik,,ttbe bising cam *bunyi kuda tgh berlari.. dumx100.. bunyi tapak kaki gajah..sume gelabah gi balek dorm tuka baju... aq sarong telekong je.sampe je kt pgr aspuri,,ha...hujan pon turun lebat gak....tp hujan aq x turun ar...x tw ar nape..ramai giler yg turun nak tgk baby buat kali yg terakhr... sebak aq tgk baby ngn mak der..mak der pon cm nak nanges..rugi x bawak kamera kt situ kitowang pujok mak der...ayh der pon...antare dialog2 kwn2 ku..


A: makcik baby ni koopers rajen plak tu nanty kalo der xde kitowang ketandusan org x semangat nak buad keje..(mak der sengeh2 je.)


B: makcik,,baby ni dok sebelah saye,,kalo der pindah sape nak dok sebelah saye???


C: makcik masakan makcik ni sedap ah... saya pernah rase coz aritu baby pena bwk..kalo baby xde,,cmne sy nak rse masakan makcik ag??  tyme ni mak der cubit pipi dak yg ngomong dialog ni..

Hurmm..penat kitowang bebahas mlm tu nan mak der.. ayh der asek dok menelepon ntah sape ntah...nak gtaw yg baby da selesa kt sini..kngkwn pon ramai....kirenye x yh pindahla.. kitowang tyme tu da siap angkat barang der sampe kt bonet da..tp tepakse angkat blek sbb ayh der kate baby x jd pindah..sume org ..melompat cam $%^&*...seronok giler aspuri keco baby x jd pinda.. tp... tp... mak der suro balek mlm tu... free hand je la coz brg der kitowang da ankut masok dom balek...

abg baby ni plak ade hubungan ngn kkk aq ..haiyyyy..cmne la ble jd ceni..haha.. cm da nk kawen je ..sbb tu la aq pena rase masakan mak der... kkk aq slalu gak ah gi uma der... baek betol famili der.. bg makann bnyk2..yum2..klo baby pinda pon..aq x sedey sngt..at least aq ley jumpe der  tyme wedding kkk aq nan abg der ke..haha..gurau2..

GROUP AQ..GROUP 4~


F4 BARU~~


Esoknye pndftrn f4 baru.... kitowang namekan arini sbg HARI DOWN!!!!member aq mmg sedey la coz dpt thu yg f4 baru tonni kebanyakannye x pena dok asrama...haiyyyyyyyy....lg down ditambah lg dgn jumlahnye seramai 101... ok..down lg..musolla mmg closely packed ar ...sampe tepakse solat kat dorm..hurm...down!ditambah pule downnye apebila org  senyum x balas..hurmm..BAPAK DOWN!!!!!!!CULTURE SHOCK APE!!sume kat situ agame islam la wei..lek ar..xyh ar nak menggelaba wat muke kerek lak.<--kwn aq ckp ah..aq ok je sbb ade kwn baru en..lg2 intan suriani ramly yg sngat kecoh di fb muke nye blur x igt dunie miipa kbngsaan tu...haha..tekejod aq der masok sambest...penipu besar ni..x sume f4 la kitowang x ske..ade yg ok ade yg x... dak f4 baru lelaki ar...Ya Allah...aq da xtw ar nak ckp ape...krik..krik..krik je kejenye..snyp mengalahkan org yg bisu.. muke nmpak ar cm gangster KL tp???krk..krik..krik*cenkerik*.. lg2 time orentasi... aii.. ni nyirap gak aq...tyume LDK ... cam ckp ngn kasot pon ade...xpe la...mungkin x bese ag en...but at least,,,respon cket pon jdla...ni...pndg org pon cm aq ni pembunoh....

xpela...kitowang bg CHANCE la kt f4 baru...take time la..slow2 kite masok...kang ok ar tu.. ni ha aq nak pesan gak ngn f4 lame ,jangan putus asa,jgn tewas,jgn down!!korang kan hebad an..x kn la bende camni un da nak tewas kan..jgn lari dr masalah..kalo denga ramey nak pinda...x yh ar nak gedik2 pinda gak kan..nyesal lak.. troskan pjuangan korang kt sambest..f4 baru tu pon mnusie gak.. dowang mungkin belom memahami kite n kite pon blom memahami dowang... so..bersabarlah..jgn nak cpt bengang la.. kite ajar dorang ape yg dowang x tw...Kan sume umat islam itu bersaudara..xyh la nak gado2... sayangi dowang..cam korang syg kt mereka2 yg da lenyap dr sambest..korang nak ke mereka2 yg da lenyap dr sekola kite dilayan sama seperti kite layan f4 baru skang ni..x nak kan.....


MENDELA..

AQ PALING SUKE LDK NI..TEAM BUILDING~~ CAM SIFU TAJ..

AWWW....CKG KESAYANGANKU..T.NORKIAH~  IBU KAMI DI ASRAMA

HA..NI F4 LAME JE RAMAI..*MENYERLAH*

KORUNK LA YG PALING GEMPAK..*tiade y len*

KITE TTP SAHABAT..SELAMA-LAMANYA~



 MISSING FACES IN SAMBEST
DEBO,,,:'( AQ RASE KHILANGAN KO...BALEK LA...~~

BALQIS...ASALLA KO PINDAH??!! *sorila xde gamba len,,merate aq carik x jumpe2*

OBAMA a.k.a Ikhwan.. KO TAW X KLS CAM CENGKERIK BILE KO XDE!!

JED..KO TENGOK! SKANG DA XDE   RAMBOT LANDAK CAM DER..

BONG! PINDA SENYAP2 JE...SIAN C.WAHDI

KHAWA..*sori cilok gamba x gtaw

IZHAR,ALTAF & BRR....NAJIB??? SEMOGE KORUNK BAHAGIE DISANA


K LA..mesty sume da bosan..nantikan kemunculan post baru yg bertajuk RAPUNZEL VS WWE!! ats permintaan seorang cipan ni..haha...  sebelom korunk out,, bace input2 kt bwh ni dulu ye...~


‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (H.R al-Hakim)
ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.
Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud:
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.”
Dalam Islam faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.
Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud:
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (H.R Abu Daud).
Bak kata pepatah Arab, “Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”
Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik?
Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:
  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
  • Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
  • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
  • Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;
  • Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.
Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.
Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:
  • Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.
  • Sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
  • Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu atau mengkhianati amanahmu. Bila telah di percayai, dia khianati. Bila telah di cintai, dia dustakan.
  • Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka berpesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan yang melalaikan.
  • Sahabat yang membawamu semakin jauh dari Allah. Seorang yang tidak menambah kebajikanmu di dunia, lebih2 lagi di akhirat. Seorang yang tidak menambah manfaat kehidupanmu di akhirat, bukanlah temanmu yang sebenar.
Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.

Saturday, 4 February 2012

► TANDA-TANDA SEBELUM SAKARATULMAUT


Orang yg bijak adalah orang yg sentiasa mengingati mati.

• Tanda 100 hari sebelum sakaratulmaut.

Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja.

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.

Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka yang sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini.

Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

• Tanda 40 hari sebelum hari mati.

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa.

Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.

• Tanda 7 hari.

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

• Tanda 3 hari.

Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

• Tanda 1 hari.

Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

• Tanda akhir.

Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Wallahua’lam..


"Demi MASA! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali 
(1) orang-orang yang beriman, (2) dan yang beramal soleh 
(3) dan yang berpesan2 pada kebenaran (4) dan yang berpesan2 pada kesabaran". 
~Surah Al-'Asr.

Saturday, 28 January 2012

PAYUDARA DISEPIT DENGAN PENYEPIT DARI API NERAKA




Assalamualaikum salam sejahtera untuk semua.

Ini adalah kisah benar tentang seorang pramugari yang koma semasa berada di tanah suci Mekah.

Artikel dari Hj.Mazlan Hj.Nasron. Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik.

Walaubagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.

Ianya berlaku kepada seorang wanita yang berusia di pertengahan 30-an. Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya baru 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.
Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggal dengan nenek saya di Perak.

Walaupun masih muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga.
Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wanita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji. Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar hinggalah kami sampai di Madinah.

Tiba di Madinah, semua orang turun daripada bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wanita terbabit. Tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecah bumi Madinah, tiba-tiba wanita itu tumbang tidak sedarkan diri.

Sebagai orang yang dipertanggungjawabkan mengurus jemaah itu, saya pun bergegas menuju ke arah wanita berkenaan.

“Kakak ni sakit,” kata saya pada jemaah-jemaah yang lain.

Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas. Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.

“Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya, kita bawa dia ke hospital,” kata saya.

Tanpa membuang masa, kami mengangkat wanita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ. Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing. Sampai di hospital Madinah, wanita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal. Sehinggalah ke petang, wanita itu masih lagi koma.

Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wanita tersebut terlantar di hospital berkenaan. Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wanita tersebut.

Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua hari, wanita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu.

Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wanita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatan lanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital Madinah. Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil. Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji.

Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah. Malangnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wanita tersebut masih koma. Bagaimanapun, kata doktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.

Selepas dua hari menunggu, akhirnya wanita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Sebaik saja terpandang wajah saya, wanita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis?? Saya bertanya kepada wanita tersebut;

“Kenapa kakak menangis?”

“Mazlan.. kakak taubat dah Lan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat.”

“Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?” tanya saya masih terpinga-pinga.
Wanita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu. Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua.

Katanya ;
“Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang, tak puasa, semua amalan ibadat kakak dan suami kakak tak buat. Rumah kakak penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak tendang, kakak pukul-pukul saja,” katanya tersedu-sedan.

“Habis yang kakak pergi haji ini?”

“Yalah…kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak pergi.”
“Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang kakak alami semasa koma?” tanya saya lagi.

Dengan suara tersekat-sekat, wanita itu menceritakan ;
“Mazlan…Allah itu Maha Besar, Maha Agung, Maha Kaya. Semasa koma tu, kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah kakak buat selama ini.

“Betul ke kak?” tanya saya, terkejut.

“Betul Mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung.Sebagai balasan, rambut kakak ditarik dengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah.”
“Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini, putus, jatuh ke dalam api neraka. Buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main. Kakak menjerit, menangis kesakitan. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu dan kakak ambil buah dada tu balik”, tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wanita itu terus bercerita.

Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih. Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wanita itu meneruskan ceritanya ;
“Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasa seperti menggelegak. Azab itu cukup pedih, pedih yang amat sangat, tak boleh nak diceritakan.”

Sambil bercerita, wanita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu. Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar.
“Mazlan…kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judi dan segala macam dosa besar. Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam. Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. Tapi kakak perlu makan buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar.”

“Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut kakak. Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api. Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak rasa seperti terbakar hangus. Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya.

Selepas habis bara api, kakak minta minuman, tapi kakak dihidangkan pula dengan minuman yang dibuat daripada nanah. Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak sangat dahaga. Semua terpaksa kakak lalui, azabnya tak pernah rasa, tak pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini.”

Saya terus mendengar cerita wanita itu dengan tekun. Terasa sungguh kebesaran Allah.
“Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakak akan buktikan bahawa kakak tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar perintah Allah, akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan kakak dahulu, kakak akan mengaji, akan sembahyang, akan puasa yang selama ini kakak tinggalkan.”

Saya termenung mendengar cerita wanita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa. Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik amalan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk amalan kita, maka azablah kita di akhirat kelak. Alhamdulillah, wanita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah.

“Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak dahulu. Kakak bertaubat, kakak taubat nasuha,” katanya sambil menangis-nangis.
Sejak itu wanita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wanita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.

“Kakak, yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa? Kakak kena jaga juga kesihatan diri kakak. Lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi ke, berehat ke.” tegur saya.

“Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa kakak lapar.”

Menurut wanita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqada’kan semula sembahyang yang ditinggalkannya dahulu. Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wanita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.
“Tak boleh Mazlan. Kakak takut, kakak dah merasai pedihnya azab Tuhan. Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan juga akan jadi macam kakak. Kakak betul-betul bertaubat.”

Wanita itu juga berpesan kepada saya, katanya ;
“Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa.”

“Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni? Allah…”

“Kakak berazam, balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat. Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudah bawa dia masuk Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi seperti orang bukan Islam.”

Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wanita tersebut. Walaubagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wanita yang benar-benar solehah. Adakah dia berbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma?
Tidak.

Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?

Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis.

Adakah ia bercanggah?

Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala, syurga dan neraka itu perkara ghaib? Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudah diazab barulah kita mahu percaya bahawa…

“Oh… memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal…”

Itu dah terlambat.