tulisn gerak2

Raihlah ilmu, dan untuk meraih ilmu belajarlah untuk tenang dan sabar.

Monday, 6 February 2012

kawan2ku..akhirnya kalian tewas jua~~

Assalamualaikum w.b.t


..Malsnye nak update blog ni..bkn nya xde idea bnyk giler bende aq nak citer   ni.. cume mls nak type jew... haiiiyy...so kalo tgk tajok kt ats ..hurm..opkos la pasal kawan an..kawan...ha ye la kan.skang ni musim HUJAN MATA..HUJAN HIDONG pon ade..

Kalo readers nak tawu baru2 ni kami f4 tlh kehilangan beberapa org jejaka n jejaki yg sngt mantap..mane x sedey.. ramai gak yang tewas time 2(menangis cam budak kecik)..opkosla sedey..menipu ar kalo tak..tp yg peliknye ade gak yg x tewas (aku la tu)..dah la yg pinda tu kwn rapat aq..baby,balqis,obama,jed...sape lagi ha...syarip masahor,berr,labu,patin,debo,bongai la bagai...dowang pegi x kembali plak tu..(ke sambest) ha..jgn pikir len plak doe..



Baby a.k.a Rabiatul Aina a.k.a Birasku 


Subhanallah!!comelnye makhluk ni!!!!!!!!
Hurm...sedap nme der..ni nak citer sikit kenangan aq ngn der..sjk dr porm 1 aq da ditakdirkan 1 dorm ngn der.. pemalu orgnye .lemah lembu..t...mule2 ar..der mmg slalu ar kene kaco nan akak2...yela..kan baby... comel...tyme f1 .aq dok sebelah katil der je..slalu nanges same2 bwh bantal lps light off.. mlm2 ar..haha..ciwek kan kitowang???  mmg homesick thp gaban ar!! setiap ari nak kol stiap ari nk kene teman gi jamban..haha..tp masbuk subuh x pena ar..melampau ar ..baru f1 nak buad *$%^&*B*... kelas pon dulu same ..1 farabi..kelas yg paling ceria tyme tu..slalu gado2..bese ar tu..dengki-mendengki haha..pastu ok ar..kebanyakan f4 yg keco2 skang ni lahir dr kls ni ar..1 al-farabi ..hanani , faracikentot ,syayob, BABY, adilabotak n ramai ar.. hurm..slame 3 ton kite bersame...result pon da gempak.. ttbe baby terpakse berhijrah k skole len..nak taw skola ape.SBPI JEMPOL..*hak3..* ye ar..kt kg. der... tyme der tepon mak der kat asrama,,sume f4 berkerumun...nak ckp ngn mak der..ramay gak la member2 yg menghasut mak der xnk bg B pindah... tp...nak wat cane ..mak der da byr yuran kt skola sane..x kn ar burn camtu je kan..redho je la kitowang... DOWn!!!DOWN!DOWN!!. malam tu..malam terpahit dan terkelatt dlm idop member2 aq termasok aq lahh..tyme tu ade usrah lps maghrib.. sume busy dok thn air mata ..baru je nak ttp majlis n angkat punggung,, ttbe ade sore sumbang menjerit,,,,PERHATIAN KPD SUME F4 BABY DAH NAK PINDAH!!!!!! CPT TURUN!!!!!! !huh! aspuri yg ketike itu sunyi belake cam cenkerik,,ttbe bising cam *bunyi kuda tgh berlari.. dumx100.. bunyi tapak kaki gajah..sume gelabah gi balek dorm tuka baju... aq sarong telekong je.sampe je kt pgr aspuri,,ha...hujan pon turun lebat gak....tp hujan aq x turun ar...x tw ar nape..ramai giler yg turun nak tgk baby buat kali yg terakhr... sebak aq tgk baby ngn mak der..mak der pon cm nak nanges..rugi x bawak kamera kt situ kitowang pujok mak der...ayh der pon...antare dialog2 kwn2 ku..


A: makcik baby ni koopers rajen plak tu nanty kalo der xde kitowang ketandusan org x semangat nak buad keje..(mak der sengeh2 je.)


B: makcik,,baby ni dok sebelah saye,,kalo der pindah sape nak dok sebelah saye???


C: makcik masakan makcik ni sedap ah... saya pernah rase coz aritu baby pena bwk..kalo baby xde,,cmne sy nak rse masakan makcik ag??  tyme ni mak der cubit pipi dak yg ngomong dialog ni..

Hurmm..penat kitowang bebahas mlm tu nan mak der.. ayh der asek dok menelepon ntah sape ntah...nak gtaw yg baby da selesa kt sini..kngkwn pon ramai....kirenye x yh pindahla.. kitowang tyme tu da siap angkat barang der sampe kt bonet da..tp tepakse angkat blek sbb ayh der kate baby x jd pindah..sume org ..melompat cam $%^&*...seronok giler aspuri keco baby x jd pinda.. tp... tp... mak der suro balek mlm tu... free hand je la coz brg der kitowang da ankut masok dom balek...

abg baby ni plak ade hubungan ngn kkk aq ..haiyyyy..cmne la ble jd ceni..haha.. cm da nk kawen je ..sbb tu la aq pena rase masakan mak der... kkk aq slalu gak ah gi uma der... baek betol famili der.. bg makann bnyk2..yum2..klo baby pinda pon..aq x sedey sngt..at least aq ley jumpe der  tyme wedding kkk aq nan abg der ke..haha..gurau2..

GROUP AQ..GROUP 4~


F4 BARU~~


Esoknye pndftrn f4 baru.... kitowang namekan arini sbg HARI DOWN!!!!member aq mmg sedey la coz dpt thu yg f4 baru tonni kebanyakannye x pena dok asrama...haiyyyyyyyy....lg down ditambah lg dgn jumlahnye seramai 101... ok..down lg..musolla mmg closely packed ar ...sampe tepakse solat kat dorm..hurm...down!ditambah pule downnye apebila org  senyum x balas..hurmm..BAPAK DOWN!!!!!!!CULTURE SHOCK APE!!sume kat situ agame islam la wei..lek ar..xyh ar nak menggelaba wat muke kerek lak.<--kwn aq ckp ah..aq ok je sbb ade kwn baru en..lg2 intan suriani ramly yg sngat kecoh di fb muke nye blur x igt dunie miipa kbngsaan tu...haha..tekejod aq der masok sambest...penipu besar ni..x sume f4 la kitowang x ske..ade yg ok ade yg x... dak f4 baru lelaki ar...Ya Allah...aq da xtw ar nak ckp ape...krik..krik..krik je kejenye..snyp mengalahkan org yg bisu.. muke nmpak ar cm gangster KL tp???krk..krik..krik*cenkerik*.. lg2 time orentasi... aii.. ni nyirap gak aq...tyume LDK ... cam ckp ngn kasot pon ade...xpe la...mungkin x bese ag en...but at least,,,respon cket pon jdla...ni...pndg org pon cm aq ni pembunoh....

xpela...kitowang bg CHANCE la kt f4 baru...take time la..slow2 kite masok...kang ok ar tu.. ni ha aq nak pesan gak ngn f4 lame ,jangan putus asa,jgn tewas,jgn down!!korang kan hebad an..x kn la bende camni un da nak tewas kan..jgn lari dr masalah..kalo denga ramey nak pinda...x yh ar nak gedik2 pinda gak kan..nyesal lak.. troskan pjuangan korang kt sambest..f4 baru tu pon mnusie gak.. dowang mungkin belom memahami kite n kite pon blom memahami dowang... so..bersabarlah..jgn nak cpt bengang la.. kite ajar dorang ape yg dowang x tw...Kan sume umat islam itu bersaudara..xyh la nak gado2... sayangi dowang..cam korang syg kt mereka2 yg da lenyap dr sambest..korang nak ke mereka2 yg da lenyap dr sekola kite dilayan sama seperti kite layan f4 baru skang ni..x nak kan.....


MENDELA..

AQ PALING SUKE LDK NI..TEAM BUILDING~~ CAM SIFU TAJ..

AWWW....CKG KESAYANGANKU..T.NORKIAH~  IBU KAMI DI ASRAMA

HA..NI F4 LAME JE RAMAI..*MENYERLAH*

KORUNK LA YG PALING GEMPAK..*tiade y len*

KITE TTP SAHABAT..SELAMA-LAMANYA~



 MISSING FACES IN SAMBEST
DEBO,,,:'( AQ RASE KHILANGAN KO...BALEK LA...~~

BALQIS...ASALLA KO PINDAH??!! *sorila xde gamba len,,merate aq carik x jumpe2*

OBAMA a.k.a Ikhwan.. KO TAW X KLS CAM CENGKERIK BILE KO XDE!!

JED..KO TENGOK! SKANG DA XDE   RAMBOT LANDAK CAM DER..

BONG! PINDA SENYAP2 JE...SIAN C.WAHDI

KHAWA..*sori cilok gamba x gtaw

IZHAR,ALTAF & BRR....NAJIB??? SEMOGE KORUNK BAHAGIE DISANA


K LA..mesty sume da bosan..nantikan kemunculan post baru yg bertajuk RAPUNZEL VS WWE!! ats permintaan seorang cipan ni..haha...  sebelom korunk out,, bace input2 kt bwh ni dulu ye...~


‘Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..’
“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (H.R al-Hakim)
ALLAH SWT mencipta makhluk di atas muka bumi ini berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, tidak akan hidup bersendirian. Kita tidak boleh lari dari berkawan dan menjadi kawan kepada seseorang. Jika ada manusia yang tidak suka berkawan atau melarang orang lain daripada berkawan, dia dianggap ganjil dan tidak memenuhi ciri-ciri sebagai seorang manusia yang normal.
Inilah antara hikmah, kenapa Allah SWT mencipta manusia daripada berbagai bangsa, warna kulit dan bahasa. Firman Allah SWT dalam surah al-Hujurat ayat 13, yang bermaksud:
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan berpuak-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih bertakwa. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya.”
Dalam Islam faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah hubungan yang sangat mulia, kerana kawan atau sahabat berperanan dalam membentuk personaliti individu. Ada kawan yang sanggup bersusah-payah dan berkongsi duka bersama kita, dan tidak kurang juga kawan yang nampak muka semasa senang dan hanya sanggup berkongsi kegembiraan sahaja.
Pendek kata sahabat boleh menentukan corak hidup kita. Justeru, jika salah pilih sahabat kita akan merana dan menerima padahnya. Selari dengan hadith Rasululah saw yang bermaksud:
“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.” (H.R Abu Daud).
Bak kata pepatah Arab, “Bersahabat dengan penjual minyak wangi, kita akan menerima percikan wangiannya, manakala bersahabat dengan tukang besi, percikan apinya akan mencarikkan baju kita.”
Apakah ciri-ciri seorang sahabat yang baik?
Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:
  • Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu;
  • Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu;
  • Jika engkau memerlu pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu;
  • Jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik;
  • Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu;
  • Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya;
  • Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya;
  • Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu;
  • Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu;
  • Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu;
  • Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu;
  • Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan;
  • Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat;
  • Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.
Sebagai remaja yang terlepas daripada pandangan ayah ibu berhati-hatilah jika memilih kawan. Kerana kawan, kita bahagia tetapi kawan juga boleh menjahanamkan kita.
Hati-hatilah atau tinggalkan sahaja sahabat seperti dibawah:
  • Sahabat yang tamak: ia sangat tamak, ia hanya memberi sedikit dan meminta yang banyak, dan ia hanya mementingkan diri sendiri.
  • Sahabat hipokrit: ia menyatakan bersahabat berkenaan dengan hal-hal lampau, atau hal-hal mendatang; ia berusaha mendapatkan simpati dengan kata-kata kosong; dan jika ada kesempatan membantu, ia menyatakan tidak sanggup.
  • Sahabat pengampu: Dia setuju dengan semua yang kamu lakukan tidak kira betul atau salah, yang parahnya dia setuju dengan hal yang dia tidak berani untuk menjelaskan kebenaran, di hadapanmu ia memuji dirimu, dan di belakangmu ia merendahkan dirimu atau mengkhianati amanahmu. Bila telah di percayai, dia khianati. Bila telah di cintai, dia dustakan.
  • Sahabat pemboros dan suka hiburan: ia menjadi kawanmu jika engkau suka berpesta, suka berkeliaran dan ‘melepak’ pada waktu yang tidak sepatutnya, suka ke tempat-tempat hiburan dan pertunjukan yang melalaikan.
  • Sahabat yang membawamu semakin jauh dari Allah. Seorang yang tidak menambah kebajikanmu di dunia, lebih2 lagi di akhirat. Seorang yang tidak menambah manfaat kehidupanmu di akhirat, bukanlah temanmu yang sebenar.
Hati-hatilah memilih kawan, kerana kawan boleh menjadi cermin peribadi seseorang. Berkawanlah kerana Allah untuk mencari redha-Nya.